Linia 277

Dziś będąc na linii 277 przy pauzie porobiłem kilka fotek,  nie są to może profesjonalne, ale zawsze coś ukazują.

fot. Piotr Dulewski

Przejazd Kolejowy w Rogalicach. Linia kolejowa łącząca Opole Groszowice ze stacją Wrocław Brochów. Linia przebiega przez dwa województwa: dolnośląskie i opolskie i przez powiaty wrocławski, oławski oraz przez brzeski i opolski. Linia jest wykorzystywana przez pociągi towarowe i osobowe. Dawna stacja, obecnie zdegradowana do funkcji bezobsługowego przystanku. Nastawnia zamknięta, rozjazdy zablokowane, ale infrastruktura pozostawiona. 6 torów w tym 4 tory główne - 2 zasadnicze i 2 dodatkowe. 2 tory postojowe, w tym 1 odstawczy do placu ładunkowego i magazynu przy dworcu. Stacja Rogalice była przygotowana już do rozbudowy pod stację węzłową pod planowaną w latach 40. budowę linii kolejowej z Brzegu do Namysłowa.


fot. Piotr Dulewski
Stacja Karłowice. Bardzo oryginalny w swej formie budynek dworca w Karłowicach został rozebrany po zniszczeniach wojennych w 1945 r. Stacja obsługiwała przez wiele lat duży tartak, który zlikwidowano w latach 90. Ciekawym epizodem są lata 40te, kiedy na stacji rozładowywano transporty repatriantów ze wschodu, których rozsyłano po okolicznych miejscowościach. Natomiast do ZSRR wysyłano zarekwirowane towary i dobra materialne. Tory bocznicy używane do wywozu drewna, częściowe zdewastowane istniejące wagi drogowe przy bocznicy (2 lub 3) niezachowane. Na stacji kończyły bieg część pociągów zarówno ze strony Wrocławia, jak i Opola, stąd wodowano tu parowozy - wieża ciśnień typu Intze stoi ok. 350 m na południe od budynku d. dworca. Wieża w kiepskim stanie. Ruchem na stacji kieruje się z nastawni Ka przy peronie 1 - nastawnia wyremontowana. Nastawnia wykonawcza Ka1 nieczynna. Przed wojną 8 torów na stacji, w latach 90. - 6 torów.

fot. Piotr Dulewski

Stacja Popielów. Niewielka stacja kolejowa, obecnie głównie przelotowa, kiedyś obsługująca także bocznicę magazynów zbożowych. Stacja oddalona od centrum miejscowości o prawie 2 km i w zasadzie powinna nazywać się Nowe Siołkowice, które sąsiadują z terenem stacji. Na stacji 3 tory główne zelektryfikowane - 2 zasadnicze i 1 dodatkowy, ponadto tor postojowy zabezpieczony wykolejnicą oraz żeberko do placu ładunkowego z rozjazdem na d. bocznicę magazynów zbożowych. Przed dworcem dwa tory z ziemnymi peronami. Dworzec nieczynny, zaniedbany. W dworcu pomieszczenia dyżurnego ruchu i nastawnia PL, druga nastawnia wykonawcza PL1 na wyjeździe w kierunku Opola nieczynna i opuszczona. Stację ograniczają z obu stron wiadukty zapewniające bezkolizyjne skrzyżowanie z torami.


fot. Piotr Dulewski

Niewielka stacja kolejowa umożliwiająca krzyżowanie się składów. Kiedyś obsługująca mocno uprzemysłowione wsie - Dobrzeń, Kup i Brzezie (drewno, cegielnia, zakłady włókiennicze). Na stacji są 3 tory główne, 2 zasadnicze i 1 dodatkowy - zelektryfikowane oraz 1 tor postojowy z żeberkiem odstawczym do magazynu przy dworcu. Budynek dworca jest inny niż widoczny na zdjęciach z początku funcjonowania linii - do ustalenia czy został on zniszczony w 1945 r. Dworzec jest nieczynny. Na stacji stała kiedyś wieża ciśnień typu Intze - obecnie nie istnieje. Ruchem steruje nastawnia DW. Nad torami stacji przechodzi wiadukt łączący miejscowość z dawnymi wyrobiskami cegielni, dziś stawy Balaton.




Jako ciekawostka: 
rysunek z 1990 roku. Stacja Dobrzeń Wlk.











Share on Google Plus

About Gofer

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze: