fot. Piotr Dulewski |
Przejazd Kolejowy w Rogalicach. Linia kolejowa łącząca Opole Groszowice ze stacją Wrocław Brochów. Linia przebiega przez dwa województwa: dolnośląskie i opolskie i przez powiaty wrocławski, oławski oraz przez brzeski i opolski. Linia jest wykorzystywana przez pociągi towarowe i osobowe. Dawna stacja, obecnie zdegradowana do funkcji bezobsługowego przystanku. Nastawnia zamknięta, rozjazdy zablokowane, ale infrastruktura pozostawiona. 6 torów w tym 4 tory główne - 2 zasadnicze i 2 dodatkowe. 2 tory postojowe, w tym 1 odstawczy do placu ładunkowego i magazynu przy dworcu. Stacja Rogalice była przygotowana już do rozbudowy pod stację węzłową pod planowaną w latach 40. budowę linii kolejowej z Brzegu do Namysłowa.
fot. Piotr Dulewski |
Stacja Karłowice. Bardzo oryginalny w swej formie budynek dworca w Karłowicach został rozebrany po zniszczeniach wojennych w 1945 r. Stacja obsługiwała przez wiele lat duży tartak, który zlikwidowano w latach 90. Ciekawym epizodem są lata 40te, kiedy na stacji rozładowywano transporty repatriantów ze wschodu, których rozsyłano po okolicznych miejscowościach. Natomiast do ZSRR wysyłano zarekwirowane towary i dobra materialne. Tory bocznicy używane do wywozu drewna, częściowe zdewastowane istniejące wagi drogowe przy bocznicy (2 lub 3) niezachowane. Na stacji kończyły bieg część pociągów zarówno ze strony Wrocławia, jak i Opola, stąd wodowano tu parowozy - wieża ciśnień typu Intze stoi ok. 350 m na południe od budynku d. dworca. Wieża w kiepskim stanie. Ruchem na stacji kieruje się z nastawni Ka przy peronie 1 - nastawnia wyremontowana. Nastawnia wykonawcza Ka1 nieczynna. Przed wojną 8 torów na stacji, w latach 90. - 6 torów.
fot. Piotr Dulewski |
fot. Piotr Dulewski |
Jako ciekawostka:
rysunek z 1990 roku. Stacja Dobrzeń Wlk.
0 komentarze:
Prześlij komentarz